Kata -kata Semangat

Saturday, September 12, 2009

The Journey begins...

Buat pengetahuan sahabat2, saya tidak pernah merasakan untuk menulis sesuatu...Selepas zaman persekolahan, bidang penulisan ini telah saya tinggalkan,akan tetapi ada sesuatu yang memberi saya inspirasi untuk menulis, iaitu selepas melihat sebuah karya filem yang dicetuskan oleh seorang warga indonesia Hanung Bramantyo, iaitu dari filem " Perempuan Berkalung Serban".



Walaupun filem ini banyak menerima kritikan daripada sesetengah orang,apa yang boleh diambil dari sudut positif nya iaitu Sikap ingin terus belajar dan diajar, Ia juga menceritakan tentang kehidupan seorang wanita yang menempuhi cabaran hidup. Sepertimana yang tercatat dalam Ayat Al-Quran
"Allah tidak akan membebankan seseorang hambanya jika ia tidak mampu untuk memikulnya"

Setiap apa yang berlaku terhadap seseorang itu, akan mengajar kita akan terus lebih baik akan datang. Pada pendapat saya, perlunya kita menyampaikan sesuatu( message) ,. Nabi pernah berpesan,
"Sampaikanlah daripadaku walaupun satu ayat"
Apa yang penting, message yang disampaikan akan membawa kepada kebaikan, bukannya keburukan. Saya percaya di zaman ini lebih banyak cabaran dan rintangannya walaupun tidak dijajah peperangan dan senjata tapi kita sudah dijajah dari segi pemikiran. Pelbagai ideologi telah menyerang masyarakat islam sekarang.

Dengan, kita perlulah bijak menanganinya, contohnya dengan menulis kita boleh memberikan pendapat, berkongsi idea dan sebagainya. Jika apa yang kita sampaikan ada kesalahan, kita perlu memberi ruang untuk orang lain menegur kita, kerana saya percaya setiap kritikan itu akan memberikan penambah baikan terhadap seseorang. "Sesungguhnya agama itu nasihat"

Saya bersyukur apa yang berlaku terhadap diri saya sekarang, Alhamdulillah, sekarang saya masih berada dalam keadaan selamat, mempunyai keluarga ,masih belajar di tempat yang baik, dikelilingi orang-orang yang baik, teman-teman sejemaah yang aktif dan masih berjuang bersama dalam membuat kerja kemasyarakatan.

Dalam al-Quran ketika penciptaan Nabi Adam as, Allah SWT berfirman :-
Iblis berkata : "Kerana Engkau telah menghukum aku sebagai tersesat, pasti aku akan menghalangi mereka dari jalan-Mu yang lurus. Aku akan mendatangi mereka dari arah depan dan belakang mereka. Dari arah kanan dan kiri mereka. Engkau tidak akan mendapati sebahagian besar dari mereka bersyukur." - (Surah al A'raf : 16-17)

Bila diperhatikan, Allah SWT telah memberi petunjuk kepada manusia, apa yang patut mereka lakukan peringkat demi peringkat dalam hidupnya.

Apa yang perlu diwaktu kala ini, kita perlu kuat dan cekal dalam menyambung risalah nubuwwah dan berjiwa besar dalam berdakwah. Umat di zaman ini diserang dengan pelbagai masalah dan kita sebagai orang yang mempunyai sikap “consent” terhadap masyarakat, perlulah memikirkan jalan penyelesaian dan menabur jasa terhadap masyarakat.

Saya memahami bahawa membuat kerja-kerja dakwah ini bukannya mudah tapi kita perlu berusaha dan membuat perubahan. At least kita cuba untuk contribute something demi islam. Mudah-mudahan saya istiqamah dengan perjuangan gerakan ini. Insyaallah...

No comments:

Post a Comment