Kata -kata Semangat

Saturday, February 20, 2010

Peringatan untuk diri

Bile umur dah meningkat ni macam-macam benda yang perlu diingat...sebagai anak,pelajar,aktivis jemaah dan lain-lain...

Tapi sebenarnya,ada yang lebih penting perlu diingat, ingat akan mati

“Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati.”-Surah Ali Imran: Ayat 185

Adakah cukup dengan segala amalan yang kita lakukan...Bile saya terdengar ceramah dalam program kelab tersayang 'IYC' "adakah semua jalan agama itu menuju pada syurga'',membuatkan saya berfikir lebih meluas lagi..
Cukup beruntung nya apabila dilahirkan sebagai seorang muslim,tp ia akan beruntung jika seorang muslim itu melakukan apa yg disuruh oleh PINCIPTANYA,dan meninggalkan apa yang dilarang olehNYA...
"Tak semua muslim itu menjalankan amanahNYA sebagai hamba iaitu harta kepada PENCIPTANYA"...Kadang-kadang statement ini terkena pada diri sendiri...Manusia tak pernah terlepas dari melakukan dosa,tetapi kita sendiri perlu sedar akan matlamat dan tujuan kita berada di dunia yang sementara...



Pernah orang mengatakan "kubur lain-lain,lantaklahlah dengan orang lain, janji kita buat baik"
Fikiran seperti ini adalah salah,sepatutnya sama-sama nak masuk syurga,sama-sama lah saling masihat-menasihati dan berbuat baik.Hidup didunia ini hanya sementara.
Dalam konteks ini,dakwah fardiyyah dan mengikuti gerakan jemaah penting agar kita sentiasa diberi peringatan...
Contohnya,Melakukan qiamulail.Saya sendiri mengaku jika nak buat munfaridan,tak terdaya nak bangun...akan tetapi jika bersama sahabat-sahabat2,kekuatan itu akan datang...itulah kemanisan bersama jemaah.

Untuk membuat persiapan pada kematian,banyak yang perlu dilakukan..nak katakan 24 jam tu tak cukup nk buat persiapan,kerana setiap saat dan minit itu penting,seperti mana dalam pepatah arab " الوقت كالسيف "(Waktu itu ibarat pedang,jika kita memotngnya,ia akan meninggalkan kita)

Adakah kita bersedia menghadapi kematian?

Sebagai ingatan untuk diri sendiri,keluarga,kengkawan lain.

"tepuk dada tanya iman "




"Jika kita menolong agama Allah,nescaya Allah akan menolong kamu dan meneguhkan pendirian kamu"

No comments:

Post a Comment